Blog  Rady, potíže a servis!  Problém s Windows?

Zařízení zapnete, ale nedostanete se do Windows? Počítač se vám zapne, ale vidíte pouze černou obrazovku a kurzor myši? Nebojte se, nový notebook si kupovat nemusíte, ani se nemusíte obávat drahých oprav. Vaše zařízení má totiž potíž s operačním systémem (OS).

Jak může dojít k poruše OS?

Tím jak zařízení používáme, se nám do zařízení mohou dostat škodlivé programy a viry. Ty poté ve vašem systému škodí a dělají neplechu a většinou tu neplechu udělají takovou, že systém zkolabuje.

Druhá věc, která častou způsobuje pád OS, jsou tak zvané zrychlovací aplikace a programy. Naslibují vám super zrychlení počítače, a přitom mažou důležitá data, která systém potřebuje, to má samozřejmě neblahý výsledek na funkci OS.  Auto vám bez kol taky nepojede ;).

Poslední možností je chyba disku. Disk má svou životnost a může začít odcházet. V tomto případě není závada na OS, ale na disku, na kterém je systém naistalován.

Jak tomu předejít?

Jednoduše. Stačí mít kvalitní antivirovou ochranu a neinstalovat do počítače nepotřebné nebo podezřelé aplikace a programy. Nejčastěji je pád systému způsoben, právě těmito programy.

Dobré je i dělat pravidelnou zálohu vašich dat, abyste o nic nepřišli, pokud by vám zhavaroval operační systém.

Zřejmě mi zhavaroval OS co teď s tím?

Obraťte se na profesionály. Pouze oni dokáží zjistit, z jakého důvodu došlo k pádu systému a udělají vše proto, aby se problém neopakoval.

Než se vydáte do servisního střediska, ujistěte se, že máte zálohována všechna vaše data. Pokud ne, upozorněte na to v servise. Pokud totiž operační systém zhavaruje, musí se naistalovat celý znovu a to má za následek ztrátu veškerých dat, která na zařízení byla. Jednodušeji řečeno počítač po opravě bude jako kdyby, jste ho nově koupili (Co se týče softwaru samozřejmě).

Příklad z praxe

Zákazník k nám donesl na opravu notebook. Notebook nechtěl nastartovat, pouze se rozsvítila klávesnice a na monitoru se zobrazilo logo. A nic. Hned jsme věděli, že se bude jednat o problém systému. Se zákazníkem jsme sepsali protokol o opravě, kde jsme se dohodli na ceně, termínu a druhu opravy. Zákazník měl na zařízení důležitá data, která si nestihl zálohovat.

Abychom vyloučili HW problém, provedli jsme na notebooku diagnostiku. Ta nám odhalila drobnou závadu na napájecí části (poškozený konektor), ta však neměla na funkčnost zařízení vliv. Zákazníkovi bylo zavoláno a po dohodě jsme mu závadu opravili.

Závada tedy byla opravdu způsobena OS. Prvním důležitým krokem bylo zachránit zákazníkova data z nepřístupného počítače. Po vyjmutí disku a zálohování uživatelových dat, jsme se mohli pustit do samotné opravy.

Prvně jsme museli zjistit, proč vlastně k pádu došlo. Po SW diagnostice jsme zjistili, že zákazník neměl naistalován antivirový program a tudíž se mu do počítače dostal škůdce, který se schovával jako systémový soubor. To mělo za následek cyklickou chybu, která vyústila až ke kompletnímu pád OS.

Nyní jsme věděli, čím byl problém způsoben, a mohli jsme začít pracovat na nápravě škod. Jako první jsme disk naformátovali a tím zajistili čistou instalaci OS. Nechceme přeci, aby se nepořádek ze starého systému dostalo do toho nového. Poté již následovala samotná instalace systému. Nainstalovaní všech důležitých ovladačů a potřebných programů, které si zákazník přál.

Následovalo testování a nahrání uživatelových dat zpět do notebooku. Vše bylo v pořádku a nám již nic nebránilo k tomu, abychom mohli zákazníkovi dát vědět, že je jeho stroj připraven k vyzvednutí.

Sečteno podtrženo: zákazník přišel s nefunkčním strojem s důležitými daty, a nyní odchází s nově nainstalovaným čistým operačním systém a jeho daty. Jako třešničku jsme přidali opravu napájecího konektoru a kvalitní antivirový program. To proto aby se situace za nějakou dobu neopakovala.

S pozdravem OPTIMA.cz

Antivirové řešení ESET